SHOUT HERE

24 July 2011

EKSKLUSIF!!! DEBAT: WANITA BERTUDUNG VS WANITA TIDAK BERTUDUNG



19 July 2011

4 JENIS LELAKI


Ulamak mengatakan bahwa lelaki terbahagi kepada 4:

1. Lelaki yang berilmu dan dia tahu bahawa dia berilmu , dia adalah orang alim, maka ikutilah dia.
2. Lalaki yang berilmu tetapi dia tidak tahu bahawa dia adalah orang yang tidur, maka kejutkanlah dia.
3. Lalaki yang tidak berilmu dan dia tahu dia tidak berilmu maka dia adalah orang yang minta petunjuk maka tunjukilah dia.
4. Lelaki yang tidak berilmu tetapi dia tidak tahu bahwa dia tidak berilmu dia adalah orang yang jahil maka tinggalkanlah dia

14 July 2011

SEMUA RAKYAT AKAN MENJADI KAYA & Malaysia akan jadi WORLD RESERVED BANK

Jika pemerintah melaksanakan formula ini SEMUA RAKYAT AKAN MENJADI KAYA dan dalam tiga tahun Malaysia akan jadi WORLD RESERVED BANK.
Beliau menggunakan pendekatan matematik untuk meneliti fakta apakah kenaikan harga minyak dunia benar benar merugikan negara hingga terpaksa mengurangkan subsidi(WAJIB BACA SEMUA RAKYAT MALAYSIA)


BOLEHKAH HARGA BAHAN API DITURUNKAN?
Ya boleh! malah boleh diturunkan dengan HANYA 30 selitre sekalipun jika menggunakan formula menurunkan harga minyak dan barang sekaligus boleh menghapuskan kemiskinan.FORMULA INI DITEMUI DALAM TAHUN 2008.
DIPASARAN DUNIA HARGA BAHAN API NAIK DAN TURUN tetapi di malaysia TIDAK pernah sekali turun.
Dengan dengan ini sesiapa boleh faham yg ini membuktikan harga minyak di malaysia tidak ditentukan oleh pasaran dunia.Ketika negara kita minyak RM2.70 negara lain ada yg hanya 16sen selitre.



MENGAPA BOLEH DIJUAL BEGITU MURAH SEKALI?
Untuk memudahkan orang awam faham,ambil contoh kelapa sawit.Kita adalah negara pengeluar,kalau dulu harga sawit RM1000 satu tan, sekarang dah jadi RM3000,kita untung atau rugi?Sudah tentula untung 3kali ganda.
Begitu juga dengan minyak mentah.Malaysia adalah negara pengeluar minyak dan menganggotai Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum(OPEC).Jika Malaysia jual kira-kira 700,000 tong sehari pada kadar USD130 setong(DENGAN KADAR TUKARAN MATAWANG RM3.80 UNTUK US1.00 KETIKA DULU)ini bermakna PEROLEHAN setahun adalah USD 33 BILLION iaitu melebihi RM 126 BILLION setahun.

Dengan anggaran PEROLEHAN melebihi RM 1 TRILLION untuk 10 TAHUN pada kadar yang disebutkan tadi,bolehkah Malaysia menurunkan harga bahan apinya?Jika benar RAKYAT DIDAHULUKAN sudah tentula jual murah didalam negara tapi yg berlaku adalah sebaliknya.Inilah HASIL NEGARA yg sepatutnya dinikmati oleh rakyat tapi tidak terjadi begitu.

MAKNANYA KENAIKAN HARGA MINYAK DUNIA TIDAK MERUGIKAN NEGARA?
Ya benar! bukan sahaja tidak merugikan negara malah sebaliknya mendapat untung BERGANDA. Seperti kelapa sawit ramai yang tahu tapi tidak ramai yang tahu pasal telaga minyak.Kita rujuk data 2008 dengan anggaran jualan minyak mentah Malaysia sebanyak 700,000 tong sehari.Oleh kerana minyak dijual dalam DOLLAR AMERICA,bagi memudahkan perbandingan,anggapkan kadar tukaran RM kepada USD RM3.50 untuk USD1.
 
Harga minyak pada January 2007 adalah USD50 iatu RM175 setong.Justeru perolehan setahun bagi 2007 adalah melebihi RM44 BILLION,Jun 2008 harga minyak telah naik kepada USD138 iaitu RM483 setong.Justeru PEROLEHAN setahun hingga Jun 2009 adalah kira kira RM123 BILLION,ini memberikan LEBIHAN UNTUNG RM78 BILLION.Keuntungan tambahan ini tidak termasuk keuntungan lain seperti petrol dan diesel.Oleh itu KEUNTUNGAN SEBENAR hasil kenaikan harga minyak dunia adalah jauh lebih tinggi.

DENGAN RM78 BILLION LEBIHAN UNTUNG LEBIH BANYAKLAH SUBSIDI?
Kalau tiada subsidi pun harga minyak boleh diturunkan,APATAH LAGI JIKA ADA SUBSIDI.Tetapi rakyat kini menanggung beban kenaikan harga minyak yg KONONNYA kenaikan harga minyak dunia.Ramai yang ingin tahu KEMANA PERGINYA lebihan untung RM78 BILLION ini?Lagila tidak logic kita terpaksa pula mengurangkan subsidi.Kita bukan Singapura dan kita tak boleh ikut Singapura kerana ia negara PEMBELI bukan pengeluar.HARGA DIKILANG TAK SAMA DENGAN HARGA DIKEDAI.

BENARKAH ADA SUBSIDI DAN SIAPAKAH YG MENERIMANYA?

Ketika minyak mentah berharga USD130 setong bersamaan RM455 setong(pada kadar tukaran RM3.50 kepada USD1)kerajaan mengumumkan harga sebenar petrol di Malaysia adalah RM3.00 dengan subsidi RM0.30sen menjadikanya RM2.70 selitre.JIKA BENAR ADA SUBSIDI,adakah subsidi diberikan kepada semua syarikat minyak seperti Petronas,Shell,Mobil,Caltex,BH​P dan lain lain?Tanpa subsidi atau suatu bentuk persetujuan bayaran tertentu pada syarikat asing tersebut MUSTAHIL mereka mahu jual harga sama dengan Pteronas iaitu RM2.70 selitre. 

Sekiranya syarikat asing itu tidak mendapat jumlah subsidi(sama ada dari kerajaan atau Pteronas atau kedua dua nya sekali)tentu mereka menjual mengikut harga yg memberikan keuntungan masing masing sebagaimana yang dijual di negara lain.Sebab itu harga Shell di Singapura lebih mahal.Tinjauan saya mendapati pengusaha station minyak membayar tunai dengan harga RM2.70 daripada pembekal syarikat asing.Daripada jumlah itu mereka hanya memperoleh komisyen RM0.095.Ini bermakna pengusaha station minyak bukan penerima subsidi.Justeru kemungkinan besar subsidi tersebut dibayar terus kepada syarikat asing.Lebih 80% daripada RM33 BILLION SUBSIDI DIBAYAR KEPADA SYARIKAT ASING.

JADI BERAPAKAH SEBENARNYA SUBSIDI MINYAK PADA RAKYAT?
Berdasarkan RM33 BILLION yang dikatakan tadi,kita boleh mengetahui penggunaan petrol negara ini dalan setahun adalah kira kira 110 BILLION litre.Lebih kurang 301 JUTA litre sehari.  

Mengikut laporan pada 2007 terdapat 3,098 station minyak diseluruh negara dengan 40% daripadanya,terutama yang dibandar besar dan lebuhraya beroperasi 24jam.Ini memberi gambaran purata jualan harian bagi setiap station minyak adalah sebanyak 97 RIBU litre sehari atau hampir 3 JUTA litre sebulan.Suatu angka yg SUKAR diterima untuk sebuah station minyak kerana secara purata jualan harian mereka tidak melebihi 20,000 litre.
JIKA BENAR ADA SUBSIDI maka angka2 angkanya mesti benar dan selari dengan pengiraan matematik tadi,tapi kerana angka angkanya tidak sekata ,maka keputusan ini MENIDAKKAN dan MENOLAK dakwaan kewujudan subsidi petrol berjumlah RM0.30 selitre atau RM33 BILLION setahun.ADA ATAU TIDAK SUBSIDI MINYAK UNTUK RAKYAT?anda yg menentukan jawapannya.

JIKA TIADA SUBSIDI RAKYAT TERPAKSA MEMBELI DENGAN HARGA YANG MAHAL?
Sepatutnya tidak,salah satu cara TERBAIK untuk menurunkan harga minyak adalah dengan menyerapkan terus KEUNTUNGAN Petronas kedalam hasil minyak (petrol dan diesel) yang dijual didalam negara.Penyerapan keuntungan ini akan membolehkan Petronas menjual petrol dengan harga lebih rendah.Secara langsung akan menaikkan lagi keuntungan Petronas dengan peningkatan jualan minyak.Tindakan inilah yg sebenarnya menangkis persoalan kemanakan perginya keuntungan Petronas.Lagipun bukan semua pengusaha syarikat asing seperti BHP,Esso,Caltex,Shell dan Mobil membeli minyak mentah dari Petronas.Itupun Petronas tetap MENGAUT KEUNTUNGAN BERBILLION RINGGIT.
Sedangkan dengan harga USD50 setong kerajaan mampu menanggung subsidi berbillion ringgit.Inikan pula USD138 setong (RM483).Bila untung dua kali ganda sepatutnya turun separuh harga.

BENARKAH STOK MINYAK KITA AKAN HABIS?
Tuhan jadikan Malaysia unik.Laluan gempa bumi pun tidak perempuh Malaysia.Telaga minyak kita macam telaga air di kampung,DICEDOK BANYAK MANA PUN TAKKAN HABIS.Minyak kita kalau ambil satu tong dia boleh keluar lagi sehingga tiga tong.Saya banyak mendapat maklumbalas daripada ramai bekas pelajar saya yang menjadi jurutera di Petronas dan dikawasan carigali.Untuk satu jangka YANG AMAT lama lagi dakwaan ini tidak benar.Kalau habis pun saya percaya ketika itu minyak bukan lagi bukan merupakan sumber utama tenaga.

FORMULA INI TELAH PROF CIPTA SEMENJAK 2008,TETAPI TIDAK DITERIMA KERAJAAN APA KOMEN PROF?

Sebagai rakyat biasa yang prihatin,saya hanya membantu dan mencadangkan setakat yang termampu.Asalnya pun daripada permintaan salah seorang menteri kabinet.Pada pendapat saya,model ekonomi yg digunapakai sekarang adalah betul pada kerajaan tapi SALAH PADA RAKYAT.

AKHIRNYA APA HARAPAN PROF?
Menurunkan harga barang menjadi harapan sebahagian besar rakyat.Saya bersedia berkongsi formula ini dengan mana mana pihak terutamanya parti politik yang berhasrat memerintah negara ini,supaya penjelasan dapat diberikan kepada rakyat jelata InsyaAllah,jika pemerintah melaksanakan formula ini SEMUA RAKYAT AKAN MENJADI KAYA dan dalam tiga tahun Malaysia akan jadi WORLD RESERVED BANK.

12 July 2011

20 Perkara yang membuatkan wanita membenci lelaki....


1. MENINGGIKAN SUARA
Tahulah mereka dikurniakan suara yang ‘macho’ tapi kalau nak meninggikan suara sekadar menunjukkan ego, tak eloklah. Ini antara kelemahan lelaki kerana mereka mudah meninggikan suara walaupun pasangannya tidak bersalah. 

2. MAIN KAYU TIGA
Bab main kayu tiga ni masalah paling besar. Walaupun dah ada kekasih, mereka sukar untuk setia. Apatah lagi kalau digoda, terus disambar tanpa mempedulikan perasaan kekasihnya. 



3. SUKA ‘CUCI MATA’
Kebanyakan lelaki sukar mengawal mata (mata keranjang). Pantang jumpa perempuan cantik dan seksi mulalah mata tu macam nak terkeluar. Walaupun sedang bersama kekasih(isteri), si dia tidak akan peduli.

4. MENGONGKONG
Itu tak boleh, ini tak boleh, sikit-sikit nak kontrol. Segala gerak-geri kekasih dikawal, sampaikan nak berpakaian pun harus ditentukan. Kalau nak keluar ke kedai pun kena repot dulu, kalau tidak mulalah tercetusnya pertengkaran kerana hal sekecil itu. Tetapi, mereka akan melenting pula sekiranya aktiviti-aktiviti mereka disoal siasat oleh kekasih mereka…Macammana tu?

5. EGO
Ini merupakan masalah paling ketara dan merimaskan kaum wanita. Keegoan dan lelaki memang tak dapat dipisahkan. Tetapi ada kalanya lelaki menjadikan keegoan sebagai alasan untuk mereka bertindak tanpa mempedulikan perasaan si gadis. Keegoan membuatkan lelaki mempunyai kuasa veto dalam kehidupan mereka termasuklah memimpin kaum wanita. Tidak salah mempamerkan ego tetapi biarlah kena pada tempatnya.

6. MENIPU
Masalah yang ketara apabila lelaki suka menipu ataupun memberikan alasan yang tak munasabah. Sanggup memungkiri janji dan memberikan alasan yang mereka mempunyai masalah yang tak dapat dielakkan padahal sebenarnya mereka enggan melaksanakan janji mereka sendiri. Ada juga yang sudah berpunya tetapi mengaku solo. Berterus-teranglah wahai kaum lelaki kerana kaum wanita lebih menghormati mereka yang memiliki sifat berterus-terang ini. Sifat menipu dan suka berdolak-dalih ini lama kelamaan akan membuatkan semua gadis akan menjauhi anda.

7. PERASAN
Aduhaiii… lelaki ini cepat perasan terutamanya jika mereka ini berkerjaya baik, berpenampilan menarik dan mempunyai wajah yang hensem. Boleh tu mengaku merekalah yang menjadi lelaki idaman para wanita. Tapi, mungkin pada pandangan seorang wanita mereka ini sederhana sahaja tapi mereka ini yang suka perasan lebih. Bukan semua wanita memandang pada paras rupa, kalau dah terlebih-lebih perasan tuu… Ada wanita yang lebih suka mengutuk dari memuji…

8. MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI
Susah juga kalau dapat yang mementingkan diri sendiri ni. Lelaki selalunya tidak mahu mengalah dan ingin menegakkan pendapat sendiri tanpa mempedulikan luahan pasangannya. Mereka juga suka mendahulukan kemahuan mereka dan jarang hendak mementingkan perasaan kekasih… Egolah katakan! Tidak semestinya pendapat kaum wanita ni tak boleh diguna pakai.

9. KURANG MEMBERIKAN PERHATIAN
Lelaki kadangkala suka bertindak sambil lewa dan kurang memberikan perhatian tidak kira dalam apa jua urusan. Tetapi kalau urusan yang berkaitan dengan dirinya sendiri, pantas pula melaksanakannya. Jika berkaitan teman wanita, alamatnya… mereka kurang mengambil perhatian. Mengapa ya? Kaum wanita sebenarnya bukan minta diberikan perhatian 24 jam tetapi cukuplah sekadar pasangannya mengambil tahu akan dirinya kerana sifat semulajadi seseorang wanita itu yang ingin bermanja dan dimanjakan.

10. CEMBURU BUTA
Orang kata cemburu tandanya sayang, tapi kalau cemburu tak tentu pasal dan memanjang saja cemburu, tentu rasa tak selesa juga. Agaknya lelaki yang kuat cemburu ni takut kekasihnya terlepas ke tangan kumbang lain kot. Harus diingat, bukan semua perempuan suka kekasihnya kuat cemburu. Tapi, ada juga sesetengahnya suka apabila teman lelakinya cemburu kerana seolah-olah teman lelakinya amat menghargai dirinya. Jangan cemburu buta sudahlah, malas jugak nak layan kadang-kadang!

11. MATA DUITAN
Jangan tak tahu ada juga lelaki mata duitan atau pun gelarannya ‘lelaki spedo’. Mereka tak kisah nak kikis duit kekasih dengan 1001 macam alasan yang adakalanya tidak logik diterima dek akal fikiran. Kalau kisah perempuan mata duitan kita sudah biasa dengar, tapi kalau lelaki pula yang mata duitan… apa cerita ni?? Takkan masa-masa macam ni keegoan lelaki hilang pulak?!!

12. KOMITED TERHADAP KERJAYA
Susah kalau dapat teman lelaki yang terlalu komited dengan kerjaya. Mereka ni selalu sangat memberi banyak alasan kerja apabila diajak keluar. Kalau keluar bersama, selalu pula bercerita tentang kerja dan merungut sering dibebani kerja yang menimbun. Bukanlah tidak boleh lelaki mementingkan kerjaya tetapi pandai-pandailah membahagikan masa bersama teman wanita. Paling tidak pun, seminggu sekali luangkan masa menemaninya dan lupakan segala hal berkaitan kerja. Bukannya kaum wanita ni tidak memahami kalau teman lelakinya pandai membahagikan masa…

13. PANAS BARAN
Aduiii… masalah yang boleh menimbulkan fobia terhadap seseorang gadis apabila mendapat kekasih yang panas baran. Pantang silap sikit, mahu dihambur segala kemarahannya. Ada juga kesilapan bermula dari diri sendiri tetapi tetap menyalahkan orang lain. Setakat kena tengking boleh lagi diterima walaupun sebal satu badan tapi, bagaimana kalau siap sepak terajang? Kalau nak sepak terajang carilah mereka yang sepadan dan janganlah berlawan dengan kaum yang lemah bang! Di mana sifat bertanggungjawab dan kepimpinan yang ada? Cuba-cubalah kawal kerana setiap dari kita ada barannya, cuma kena pandai-pandai mengawallah. Kalau dah tak terkawal sangat, tak payah bercintalah cik abang oiii!!!

14. KAKI MEROKOK
Ini satu lagi sifat kaum lelaki yang melemaskan wanita. Asyik berasap sana sini, naik lemas dengan bau dan asap rokoknya. Dalam sehari adakalanya habis sekotak rokok. Kalau habiskan duit dengan makan benda berfaedah tak apa juga, ini tidak… asyik menyedut asap yang tidak menyehatkan. Kalau asap tu membawa kesan pada diri sendiri saja tak apa juga, ini tidak… membawa kesan juga pada orang sebelah menyebelah. Kadang-kadang teman wanita menegur bukannya apa, dia sayangkan kita juga dan tak mahu kita jatuh sakit. Lagipun mereka juga tak nak teman lelaki mereka membazirkan duit dengan merokok.

15. PENGOTOR
Ada segelintir lelaki sukar nak menyedari diri mereka ni ada yang pengotor. Terutama bab meludah atau membuang kahak merata-rata. Yarkkk!!! Ada juga yang jarang basuh seluar, pakai baju yang sama berulang kali, tidak memakai deodarant dan macam-macam lagi sampaikan badan sudah berbau semacam pun dia tak sedar. Tidakkah mereka ini terasa segan apabila menyedari badan sudah berbau?? Entahlah… hanya kaum lelaki yang bersifat pengotor ini saja yang dapat menjawabnya.

16. GELOJOH
Kalau bab makan, lelaki ni agak gelojoh. Macam ‘food machine’. Mereka lemas melihat teman wanita mereka makan terlalu sopan tetapi mereka tidak sedar cara mereka makan yang gelojoh juga melemaskan kaum wanita. Sepatutnya, samada lelaki mahupun wanita patutlah makan dengan bersopan. Buat apa terkejar-kejar?

17. PENTINGKAN KAWAN-KAWAN
Sanggup membatalkan temujanji semata-mata hendak bermain bola sepak ataupun menonton WWF bersama kawan-kawan. Lelaki juga selalu mementingkan kawan-kawan dalam banyak hal. Sekali-sekala bolahlah, jangan pula selalu saja memberi alasan hinggakan masa bersama teman wanita tiada langsung semata-mata untuk menghabiskan masa bersama kawan-kawan. Apa guna bercinta kalau macam tu gayanya? Kalau ada masalah pula, kawan-kawan sebagai tempat mengadu dengan alasan tidak sesuai bercerita dengan si dia. Kalau dah memilih si dia sebagai kekasih, mungkin satu hari si dia juga akan menjadi isteri anda, jadi takkanlah anda selalu hendak merahsiakan sesuatu dari dia. Tak eloklah berbuat demikian, nanti si dia terasa seolah-olah dirinya tidak penting buat anda pula.

18. TIDAK TAHU MEGHARGAI
Sukar untuk bertemu lelaki yang tahu menghargai perasaan atau pun perbuatan kekasihnya. Ada pula yang berpura-pura tidak mengambil tahu walaupun menyedarinya. Mereka seboleh-bolehnya mahu si dia terang-terangan menunjukkan sikap meghargai mereka ini. Kalau setakat sikit-sikit atau sekadar kiasan tu, alamatnya mereka akan berpura-pura tidak menyedarinya. Apa salahnya sekali-sekala, tunjukkan sikap anda yang menghargainya di atas apa yang cuba dilakukannya terhadap anda seperti memberi hadiah kecil. Setidak-tidaknya ucapkanlah terima kasih setiap kali dia cuba berbuat sesuatu untuk anda.

19. PUTAR BELIT
Lelaki ni ramai yang pakar memutar-belitkan kenyataan walaupun ternyata sememangnya merekalah yang bersalah. Bagi mereka, putar belit ini tak mengapa asalkan si dia mempercayai alasan tersebut dan mereka akan terlepas dari kesalahan sendiri. Sekiranya anda benar-benar menyintai pasangan anda, perkara begini seharusnya tidak berlaku kerana apa akibatnya sekiranya si dia mengetahui juga tipu helah anda suatu hari nanti. Kalau anda tak pandai menyelamatkan keadaan, melepaslah anda! Jujurlah pada pasangan anda.

20. SUKA KONTROL MACHO
Peh! Nak dikatakan macho, ada juga yang tak. hancur je yang lebih kot! Terutama bab sikap, mahu lebih gentleman, berketrampilan dan hensem. Seboleh-bolehnya mereka mahu menampakkan yang diri mereka lelaki sejati dan ada elemen HERO. Tak perlulah nak merasakan diri anda macho kerana wanita sahaja yang layak membuat penilaian terhadap anda. Sekiranya anda rasa diri anda macho, tetapi pada mata wanita tersebut anda tidaklah semacho yang disangkakan, tak guna juga….

08 July 2011

IMAJINASI MANUSIA TENTANG AL-KHIDIR AS. Dr. Yusuf Al-Qardhawi

Pertanyaan:
Siapakah Al-Khidir itu? Apakah ia seorang Nabi atau wali? Apakah ia hidup sampai saat ini sebagaimana dikatakan oleh banyak orang? Sebagian orang-orang yang saleh telah melihat dan berjumpa dengannya. Apabila masih hidup, dimana ia tinggal? Mengapa beliau tidak muncul dan tidak
mengajarkan ilmunya kepada orang-orang, khususnya di zaman sekarang? Saya harapkan mendapat penjelasan yang memuaskan.

Jawapan:
Al-Khidir adalah hamba yang saleh dan disebutkan oleh Allah Ta'ala dalam Surat Al-Kahfi, yaitu sebagai teman sayidina Musa as. Dimana Nabi Musa as. belajar kepadanya. Al-Khidir mensyaratkan kepadanya agar bersabar. Maka Musa menyanggupinya. Al-Khidir berkata, "Bagaimana kamu dapat
bersabar atas sesuatu yang kamu belum mempunyai pengetahuan yang cukup tentang hal itu?" Al-Khidir tetap menyertai Musa. Ia adalah seorang hamba yang diberi rahmat oleh Allah dan
ilmu dari sisi-Nya. Musa terus berjalan bersamanya dan melihat Al-Khidir telah melobangi perahu. Maka Musa berkata, "Apakah engkau melubanginya supaya penumpangnya tenggelam?"
Cerita selanjutnya telah disebutkan dalam Surat Al-Kahfi. Musa merasa heran atas perbuatannya, hingga Al-Khidir menerangkan kepadanya sebab-musabab dari perbuatan yang
dilakukan itu. Pada akhir pembicaraannya, Al-Khidir berkata, "Bukanlah aku melakukan itu menurut kemauanku sendiri. Demikian itu adalah penjelasan dari perbuatan-perbuatan yang
kamu tidak dapat bersabar atasnya." Maksudnya, semua perbuatan itu hanyalah karena kemauan Allah Ta'ala.

Sebagian orang berkata tentang Al-Khidir: Ia hidup sesudah Musa hingga zaman Isa, kemudian zaman Nabi Muhammad saw, ia sekarang masih hidup, dan akan hidup hingga Kiamat. Ditulis orang kisah-kisah, riwayat-riwayat dan dongeng-dongeng bahwa Al-Khidir menjumpai si Fulan dan memakaikan kirqah (pakaian) kepada si Fulan dan memberi pesan kepada si Fulan. Sama sekali tidak adil pendapat yang mengatakan bahwa Al-Khidir masih hidup - sebagaimana anggapan sementara orang - tetapi sebaliknya, ada dalil-dalil dari Al-Qur'an, Sunnah, akal dan ijma, diantara para ulama dari ummat ini bahwa Al-Khidir sudah tiada.

Saya anggap cukup dengan mengutip keterangan dari kitab Al-Manaarul Muniif fil-Haditsish-Shahih wadl-Dla'if karangan Ibnul Qayyim. Ibnul Qayyim rahimahullah menyebutkan dalam kitab itu
ciri-ciri dari hadis maudlu, yang tidak diterima dalam agama. Diantara cirinya ialah "hadis-hadis yang menceritakan tentang Al-Khidir dan kehidupannya." Semuanya adalah dusta. Tidak satu pun hadis yang shahih. Di antara hadis maudlu, itu ialah hadis yang berbunyi: "Bahwa Rasulullah saw. sedang berada di masjid, ketika itu beliau mendengar pembicaraan dari arah belakangnya. Kemudian
beliau melihat, ternyata ia adalah Al-Khidir." Juga hadis, "Al-Khidir dan Ilyas berjumpa setiap tahun." Dan hadis, "Jibril, Mikail dan Al-Khidir bertemu di Arafah." Ibrahim Al-Harbi ditanya tentang umur Al-Khidir yang panjang dan bahwa ia masih hidup. Maka beliau menjawab "Tidaklah ada
yang memasukkan paham ini kepada orang-orang, kecuali setan."

Imam Bukhari ditanya tentang Al-Khidir dan Ilyas, apakah keduanya masih hidup? Maka beliau menjawab, "Bagaimana hal itu terjadi?" Nabi saw. telah bersabda, "Tidaklah akan hidup
sampai seratus tahun lagi bagi orang-orang yang berada di muka bumi ini." (H.r. Bukhari-Muslim) .
Banyak imam lainnya yang ketika ditanya tentang hal itu, maka mereka menjawab dengan menggunakan Al-Qur'an sebagai dalil:

"Kami tidak menjadikan hidup abadi bagi seorang manusia pun sebelum kamu (Muhammad), maka jika kamu mati apakah mereka akan kekal?" (Q.s. Al-Anbiyaa': 34).

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah ditanya tentang hal itu, maka ia menjawab, "Andaikata Al-Khidir masih hidup, tentulah ia wajib mendatangi Nabi saw. dan berjihad bersamanya, serta belajar darinya." Nabi saw. telah bersabda ketika perang Badar, "Ya Allah, jika pasukan ini binasa, niscaya Engkau tidak disembah di bumi." Pada waktu itu mereka berjumlah 313 orang laki-laki yang
dikenal dengan nama-nama mereka, nama-nama dari bapak-bapak mereka dan suku-suku mereka. Maka, di manakah Al-Khidir pada waktu itu?

Al-Qur'an dan Sunnah serta pembicaraan para peneliti ummat menyangkal masih adanya kehidupan Al-Khidir seperti anggapa mereka. Sebagaimana firman Allah swt. di atas. Jika Al-Khidir itu manusia, maka ia tidak akan kekal, karena hal itu ditolak Al-Qur'anul Karim dan Sunnah yang suci.
Seandainya ia masih hidup, tentulah ia datang kepada Nabi saw. Nabi saw. telah bersabda, "Demi Allah, andaikata Musa masih hidup, tentu ia akan mengikuti aku." (H.r. Ahmad, dari
Jabir bin Abdullah) .

Jika Al-Khidir seorang Nabi, maka ia tidak lebih utama daripada Musa as, dan jika seorang wali, tidaklah ia lebih utama daripada Abu Bakar r.a. Apakah hikmahnya sehingga ia hidup hingga kini - sebagaimana anggapan orang-orang - di padang luas, gurun dan gunung-gunung? Apakah faedahnya syar'iyah maupun akliah di balik ini? Sesungguhnya orang-orang selalu menyukai cerita-ccrita ajaib dan dongeng-dongeng fantastis. Mereka menggambarkannya menurut keinginan mereka, sedangkan hasil dari imajinasinya, mereka gunakan sebagai baju keagamaan. Cerita ini disebarkan diantara sebagian orang awam dan mereka menganggapnya berasal dari agama mereka, padahal sama sekali bukan dari agama. Hikayat-hikayat yang diceritakan tentang Al-Khidir hanyalah rekayasa manusia dan tidak diturunkan oleh Allah hujjah untuk itu. Adapun mengenai pertanyaan: Apakah ia seorang Nabi atau wali?

Para ulama berbeda pendapat mengenai hal itu. Tampaknya yang lebih tepat Al-Khidir adalah seorang Nabi, sebagaimana tercantum pada ayat yang mulia dari Surat Al-Kahfi, "... dan bukanlah aku melakukannya menurut kemauanku sendiri ... (Q.s. Al-Kahfi: 82).

Perkataan itu adalah dalil bahwa ia melakukan itu berdasarkan perintah Allah dan wahyu-Nya, bukan dari dirinya. Lebih tepatnya dia adalah seorang Nabi bukan wali.

---------------------------------------------------
FATAWA QARDHAWI, Permasalahan, Pemecahan dan Hikmah
Dr. Yusuf Al-Qardhawi
Penerbit Risalah Gusti
Cetakan Kedua, 1996
Jln. Ikan Mungging XIII/1
Telp./Fax. (031) 339440
Surabaya 60177
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow my page

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls