SHOUT HERE

21 June 2011

Kita sering ungkapkan....


Kita sering ungkapkan;

1. Kenapa kita diuji?
          Allah menjawap dengan ayat;
- Apakah manusia itu mengira mereka dibiarkan (saja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? (29:02)
- Dan sesungguhnya telah kami menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta. (29:03)

2. Kenapa kita tidak dapat apa yang kita inginkan?
          Maka Allah memujuk kita dengan ayat;
- Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (juga) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (02:216)

3. Kenapa ujian seberat ini?
          Maka Allah membelai hati kita dengan ayat;
- Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."  (02:286).

4. Kenapa kita kecewa?
          Maka Allah hadiahkan untuk kita ayat;
-Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman. (03:139).

5. Bagaimana harusku hadapi semua ujian yang datang padaku?
          Maka Allah sekali lagi memujuk hati kita dengan ayat;
- Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’.

6. Apa yang diriku dapat dari semua ini?
           Maka Allah menjawap di dalam ayat;
- Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar. (09:111)

7. Kepada siapa yang patutku mengadu segala resah hatiku?
          Maka Allah menenangkan hati kita dengan ayat;
- Jika mereka berpaling dari (keimanan), maka katakanlah: Cukuplah Allah bagiku; tiada tuhan selain Dia. Hanya kepadanya aku bertawakkal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki Arsy’ yang agung. (09:129)

8. Diriku tidak mampu lagi bertahan..bantulah aku ya Allah.
Maka Allah menghadiahkan dengan kita ayat;
- “Biarkan dia pergi bersama kami esok pagi, agar dia (dapat) bersenang-senang dan (dapat) bermain-main, dan sesungguhnya kami pasti menjaganya.” (12:12)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow my page

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls