SHOUT HERE

22 December 2010

Kebangkitan Pemuda



Sesuatu gagasan akan berjaya jika wujud keyakinan yang kuat dengan gagasan yang didokong, wujudnya keikhlasan dalam mendokongnya, semangat yang sentiasa membara bersamanya serta sedia berkorban dan berusaha merealisasikannya. Oleh itu, empat asasnya ialah keimanan, keikhlasan, semangat dan usaha. Keempat2 sifat istimewa ini semestinya ada pada diri individu bergelar pemuda.

Asas keimanan ialah hati yang bersih, asas keikhlasan ialah jiwa yang suci, asas semangat ialah keinginan yang kuat, asas usaha ialah keazaman yang membara. Semua sifat ini hanya ada pada pemuda. Lihatlah bagaimana Sultan Muhammad Al Fateh yang ketika itu baru berusia 20an telah diangkat sebagai Sultan kerana keimanannya yang tinggi serta kefahamannya yang mendalam terhadap agama. Sultan Al - Fateh pula dalam usia yang muda telah memimpin sebanyak 200 000 tentera muslimin menakluki kota konstatinapel yang gagal ditakluk selama 800 tahun. Sultan Al Fateh juga adalah seorang pemuda!

Dalam semua bangsa di dunia, para pemudanya akan menjadi tonggak kepada kebangkitan mereka. Setiap kebangkitan pula ada rahsia kekuatannya yang tersendiri dan setiap gagasan ada pendokong panjinya.

"sesungguhnya mereka itu orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambahi mereka dengan hidayah petunjuk." (Al Kahfi: 13)

PESANAN IMAM HASSAN AL BANNA

Wahai pemuda!

Dengan ini bermakna kewajipan kamu banyak, tanggungjawap kamu berat dan terlalu banyak hak bangsa kamu yang perlu kamu tunaikan. ini bermakna amanah yang kamu pikul adalah berat. Kamu perlu berfikir semasak-masaknya, kamu perlu berusaha lebih, kamu perlu menentukan pendirian kamu, kamu perlu mara sebagai penyelamat. Kamu perlu tunaikan segala hak Ummah dengan segala keistimewaan yang kamu miliki sebagai pemuda!

Ada pemuda yang lahir dalam sebuah bangsa yang hidup aman sejahtera. Bangsa ini memiliki kuasa yang mantap dan kemajuan yang melimpah ruah. Pemuda yang lahir dalam suasana ini akan lebih mementingkan diri daripada mementingkan nasib bangsanya. Dia akan sentiasa berhibur dan berseronok dengan jiwa yang tenang dan selesa.

Ada pula pemuda yang lahir dalam sebuah bangsa yang sedang berjuang kerana bangsanya sedang dijajah. Musuh menentukan segala nasib bangsanya. Bangsanya sedang berjuang bermati-matian untuk mengembalikan hak mereka yang telah dinafikan, khazanah mereka yang telah dirampas, kebebasan mereka yang telah lenyap termasuklah kegemilangan dan kedudukan mereka. Ketika itu, keutamaan pemuda ialah mementingkan nasib bangsanya lebih daripada mementingkan nasib dirinya sendiri. Jika kewajipan ini berjaya dilaksanakan, dia bakal beroleh kejayaan dunia dengan menerima kemenangan di medan perjuangan dan dia akan beroleh kejayaan akhirat dengan menerima ganjaran dari Allah. Mungkin kita bernasib baik kerana kita bersama berada dalam golongan yang kedua. Kita berpeluang melihat sebuah bangsa yang sedang berjuang dan berkorban untuk memperolehi hak dan kebebasan. Bersedialah wahai para pejuang kerana kemenangan sangat hampir dengan orang-orang yang beriman dan kemenangan besar akan diperolehi oleh orang-orang yang beriman dan kejayaan besar akan diperolehi oleh orang-orang yang berusaha tanpa henti...

*Petikan dari Kitab Himpunan Risalah Imam Hassan Al Banna, bab RISALAH BUAT PEMUDA KHASNYA MAHASISWA, terbitan Pustaka Salam, cetakan pertama: Jun 2003.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow my page

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls