SHOUT HERE

07 November 2010

Turun Naik Da'wah kita

"Da'wah ini ibarat roda, kadang di atas, kadang di bawah. Kadang-kadang orang terima da'wah kita, ada pula yang menolaknya, tidak kurang juga yang menentangnya. Itulah jalan da'wah, ianya tidak mudah bahkan sukar dan pahit untuk dilalui, tetapi menjanjikan ganjaran yang tiada nilainya"



Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong agama Allah, nescaya Allah menolong kamu dan meneguhkan kedudukan kamu. (Surah Muhammad:7)



Sejarah mencatatkan bahawa keimanan dan ketakwaan adalah rahsia kejayaan dalam perjuangan da'wah islamiyyah. Kejayaan para khalifah terdahulu, kekuatan para mujahidin dan mujahidahnya suatu ketika dulu adalah hasil dari ketakwaan dan keimanan mereka yang tinggi. Tidak tergoyah walau sedikitpun hatta berapa banyak musuh sekalipun berada di hadapan mereka. Maka, keinginan dan kesungguhan untuk mencontohi mereka adalah satu proses "kembali kepada kegemilangan".



Apabila berada pada jalan da'wah ini, tidak ada yang perlu ditakuti kerana kita ada Allah yang sentiasa memerhati dan memelihara hamba-hambanya yang ikhlas berjuang dijalan-NYA. Apabila da'wah kita ditolak, maka ambilah semula da'wah yang kita beri itu dengan hati yang lapang dan tenang. Kerana mungkin hari ini dia tolak da'wah kita, esok mungkin pula dia yang mencari da'wah kita semula. Andai da'wah kita ditentang, maka teguhkanlah pendirian saudara. Berbuat baiklah dan ingatlah bahawa Saidina Umar, Khalid al Walid, Ikramah juga pernah menentang da'wah yang dibawa oleh Rasulullah. Tapi mereka adalah insan pilihan Allah yang akhirnya berada seiring dengan Rasulullah.



Jangan takut, berjuanglah untuk kebenaran.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow my page

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls