SHOUT HERE

10 March 2010

Si Musafir Kasih

Kalau dulunya aku hanya mampu berangan-angan agar dapat menjejakkan kaki di bumi KEDAH DARUL AMAN, kini aku benar-benar berada di bumi yang kaya dengan sawah padi ini. Hasrat aku itu akhirnya tercapai walaupun tidak terlalu menginginkannya. Namun, aku tetap bersyukur pada pemilik alam ini atas kurnia-NYA. Aku yakin, pasti ada hikmah Allah SWT meletakkan aku di sini. Sebelum ini, aku mengambil jurusan diploma pentadbiran awam di UiTM Sabah, dan sekarang aku menyambung Ijazah sarjana muda sains pentadbiran di UiTM Kedah. Aduh, aku tidak sangka sejauh ini aku akan merantau. Bila teringatkan diriku sewaktu berada di semester 1 di UiTM Sabah, aku sering berfikir, "adakah aku mampu bertahan di menara gading ini?", "kemanakah aku akan pergi selepas ini?", "Apa nasibku selepas ini?" Sekarang, satu persoalanku itu telah terjawap.

Suasana di sini begitu mendamaikan. Sawah padi kehijauan dan kekuningan luas terbentang sejauh mata memandang membuatku merasa aman dari kesesakan kota. Bagiku, tempat ini mendamaikan jiwa, terasa hati ini sebak bila memikirkan kebesaran Allah menciptakan kedamaian ini. Terasa diri ini begitu kerdil untuk berjalan di muka bumi-NYA. Aduhai, terasa hati ini ditarbiyyah.

Keyakinan aku terhadap kurnia ini semakin meluap-luap apabila aku memikirkan hikmah Allah menghantar aku kesini. Berbekalkan sedikit pengalaman dari Sabah, aku merantau ke Kedah demi membantu perjuangan sahabat-sahabat disini. Ya! itulah yang aku lihat sekarang. Sememangnya kedatangan ku ini dinanti-nantikan oleh rakan seperjuangan. Bermula dengan satu pertemuan yang tidak dirancang, rupa-rupanya Amir itu senior aku. Ikatan ukhuwah kami bertambah erat bila mana aku mengakui statusku sebagai ahli JIK. Bermula dari itulah, perjuanganku di sini bermula...

Setelah dua bulan berlalu, ukhuwah dengan sahabat-sahabat muslimin bertambah erat. Cuma yang buat aku kurang senang apabila mereka amat mengagumi aku dek kerana aku mantan MMP di UiTM Sabah. Aku rasa malu bila teringatkan pengalaman lalu. Entah apa yang telah aku buat untuk Islam dengan jawatan itu. Sungguh, begitu sedikit. Mereka banyak memberi motivasi kepadaku agar menjadi YDP MPP kelak. Aku keliru...Sehinggalah aku dilantik untuk memegang jawatan sebagai Pengerusi Majlis Sekretariat Jawatankuasa Perwakilan Pelajar UiTM Kedah. Insya allah, berkat pertolongan Allah SWT akan aku gunakan platform ini demi kepentingan Islam. Walaupun aktivit-aktiviti yang menglalaikan berada disekelilingku, akan ku cuba tepisnya ketepi.

Insya Allah, akan aku teruskan perjuangan di bumi sawah padi ini. Dengan adanya sabahat-sahabiah lain, membuatku berkobar-kobar untuk bergerak kerja demi Islam. Bagiku, di sinilah aku akan ditarbiyyah oleh Allah SWT. Dan disinilah aku akan menghadapi cabaran, ujian dan mehnah yang sebenar sebagai pelajar Islam.

Aku memegang prinsip, "perbaikilah diri, dan serulah orang lain".
Wallahu 'alam...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow my page

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls