SHOUT HERE

11 March 2010

Harapanku Agar dapat Menuntut Ilmu di Bumi Syiria


Sesungguhnya, penulis bukanlah pelajar daripada mana-mana sekolah agama ataupun pondok. Sebelum ini pun, penulis hanya belajar agama di masjid kat kampung halaman. Alhamdulillah, mujurlah ada juga seorang ustaz yang sanggup mengajar tetamu-tetamu rumah Allah SWT soal fardu 'ain dan membaca al-quran. Sekurang-kurangnya, dapat juga mengisi minda ini dengan ilmu-ilmu agama setelah sekian lama diselaputi kejahilan.

Namun, bagi penulis sendiri, ianya masih tidak cukup lagi. Terlalu amat sedikit ilmu yang ada di dada ini. Diri ini masih lagi dilanda fenomena kejahilan. Akan tetapi, hal itu bukanlah penghalang buat diri ini untuk terus mencari dan mendalami ilmu agama. Kerana penulis yakin, ilmu agama ini bukan hanya melibatkan soal solat, puasa, zakat, haji. Akan tetapi, Ilmu Islam juga meliputi soal sains alam, sains kemanusiaan, sains politik, pengurusan ekonomi, perbankan, perdagangan, perhubungan awam, perantarabangsaan dan sebagainya. Cuma sekarang ini, dunia keilmuan dikuasai oleh ilmu akal semata-mata tanpa ada rujukan dari wahyu. Ini yang membawa kepada pemikiran sekular dan wujud bermacam-macam ideologi yang mengarut.

Telah timbul sekian lama, sejak penulis melangkah kaki di menara gading ini untuk mendalami ilmu dunia berteraskan/bersumberkan wahyu. Namun, penulis masih dilanda kebingunggan kerana penulis tiada tempat untuk menimba ilmu. Di tempat penulis belajar sekarang pun bidang inteleknya berkiblatkan barat walaupun terdapat sedikit ilmu berkaitan Islam. Kadang-kadang teringat pesan saudari nik nur madihah kepada penulis, "if u want it, u must work for it ". Means that, penulis perlu berusaha keras untuk mendapatkan apa yang penulis idamkan.

Inspirasi ini timbul setelah penulis habis membaca sebuah novel yang bagi penulis amat baik buat pemuda iaitu sebuah novel karya Ustazah Fatimah Syarha Mohd Noordin, bertajuk "Syabab Musafir Kasih". Bagi penulis sendiri,inilah satu-satunya novel yang terbaik buat penulis dan novel ini berjaya mengetuk dan seterusnya membuka pintu hati dan minda penulis untuk berhajat merantau ke bumi anbiya' iaitu Syiria bagi memperolehi secebis ilmu sebagai bekalan dalam perjuangan.

Penulis berharap pada Allah SWT selaku pemilik alam ini agar diberikan ruang dan rezeki untuk menuntut ilmu di sana. Di dalam hati penulis hanya ada satu tempat yang penulis berkenan untuk menuntut ilmu iaitu Syiria. Penulis memerlukan tarbiyyah akal dan minda dalam menyusuri jalan da'wah ini. Tarbiyyah minda dan akal amat penting kerana dengannya ia dapat melahirkan generasi pengerak yang berintelektual selari dengan kehendak Islam. Semoga harapan penulis tertunai...Insya Allah...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow my page

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | cheap international calls